FANDOM

The Freestate of Walvisbaai
Fristaten Walvisbaai
Flag of Walvisbaai
Flagg
Motto: Een Nasie, Een God
(Én nasjon, én gud)
Hovedstad: Walvisbaaistad
Største byer: Walvisbaaistad og Swakopmund
Offisielle språk: Afrikaans og engelsk
Demonym, etnonym: Walvisk, walvisere
Styre:
 - Forbundskansler:
Forbundsrepublikk
Johannes Martinius du Toit (N)
Innbyggere: 150 000 000 (april 2008)
Valuta: Novisk Krone (NK)
Territorier: Kalaharia
Nasjonale symboler
 - Dyr

Springbukk
NationStates-profil

Walvisbaai er en liten republikk i Nova Norway.

Geografi Rediger

Landet er delt opp i fire regioner og et protektorat: Nuwe Oranje og Erongo, samt de autonome bantustanene Khosia og Nuba og protektoratet Kalaharia. Nuba og Khosia har erklært selvstendighet fra Walvisbaai med støtte fra regjeringen i landet, men bantustanene er ikke internasjonalt anerkjent som selvstendig. Klimaet er tørt og varmt og hovedsakelig ørken. Høyeste fjell er Köningsberg (2606 moh) som ligger i den nordlige delen av landet. På grunn av det solrike, tørre ørkenklimaet har regjeringen tatt i bruk enorme solcellepaneler plasert i ørkenen. Dette har resultert i at Walvisbaai har et stort overskudd av energi.

Demografi Rediger

Walvisbaai er et land med mange etniske grupper. Den europeiske, afrikanske og fargede (blanding mellom svarte og hvite) står for nesten 1/3 av befolkningen hver. Det er også ca. 3% andre, hovedsakelig fra India, Malaysia og Kina.

  • Europeere - 30%
    • Afrikandere - 48%
    • Britiske - 27%
    • Tyske - 10%
    • Franske - 6%
    • Portugisere - 5%
    • Andre - 4%
  • Afrikanere - 35%
    • Owambo - 49%
    • Bantu - 20%
    • Khosia - 17%
    • Andre - 14%
  • Fargede(Blanding mellom Europeere og Afrikanere) - 32%
  • Andre (hovedsakelig fra Malaysia og India) -3%

Historie Rediger

Etter at apartheidstyret i Sør-Afrika ble avskaffet i 1994, har mange hvite, spesielt boer-befolkningen, følt seg utrygge og undertrykket. Etter mislykkede forsøk på å etablere en boer-fristat i Sør-Afrika, emigrerte noen hundre tusener til nabolandet Namibia, til byene Walvisbaai (som var sørafrikansk frem til 1990) og Swakopmund. I 1999 erklærte de de facto republikken Walvisbaai selvstendig. Dette førte til en krig mot Namibia. Walvisbaais væpnede styrker bestod utelukkende av krigsveteraner fra Den sørafrikanske grensekrigen og frivillige. I 2001 inngikk partene våpenhvile, og fredsforhandlingene startet. Det ble ingått et kompromiss: Walvisbaai skulle få sin selvstendighet hvis de fraskrev seg Lüderitz og områdene rundt. 31. oktober 2001 ble republikken formelt selvstendig.

Flagg Rediger

Walvisbaais flagg er basert på Sør-Afrikas gamle flagg og fargene er tatt fra flagget til Oranjefristaten og Transvaal. Våpenskjoldet er tatt fra Tysk Sørvest-Afrika.

Kart Rediger

Området i oransje er Walvisbaai. Det turkise er de Autonome bantustanene Khosia og Nuba. Det hvite området er Kalaharia. Svart indikerer regionens navn. Byer med blå strek under er de respektive hovedstedene:

Map of Walvisbaai

Kart over Walvisbaai (se kartforklaringer ovenfor)