FANDOM

Torbjørn Grimstad
Frank-Walter Steinmeier 12
Persondata
Født: 13. januar 1956 (64 år)
Saltangerå, Flioda fylke
Nasjonalitet: Flag of Skatval Skatval
Parti: Det royalistiske patriotpartiet
Skatvals utenriksminister
Periode: 2008–
Forgjenger: Heliar Bjerke (RPP)
Skatvals industriutviklingsminister
Periode: 1997–1998
Forgjenger: Heliar Bjerke (RPP)

Torbjørn Grimstad (født 13. januar 1956 i Flioda fylke i Skatval) er en skatvalsk politiker (RPP), og f.o.m. 6. juni 2008 landets utenriksminister.

Tidlige år Rediger

Torbjørn Grimstad vokste opp i småbyen Saltangerå i Skjærgården kommune, og avla eksamen i statsvitenskap ved Aglos universitets faktulitet for internasjonal politikk i 1975. Han jobbet i det skatburgiske embetsverket frem til 1988, da han fikk jobb som Skatvals ambassadør til Fosen.

Industriutviklingsminister Rediger

I 1997 ble han industriutviklingsminister i Kåre Skithustrøens regjering, men bemerket seg verken spesielt positivt eller negativt, og måtte ta sin hatt å gå året etter, da Andreas Wogt ble statsminister. Torbjørn Grimstads oppgaver som industriutviklingsminister var å utbygge den statlige industrien, og samtidig legge til rette for private etableringer. Dette var i en tid hvor skatvalsk industri måtte bygges opp hurtig for at nasjonen skulle overleve, men da han ikke hadde utmerket seg noe særlig, og Wogt samtidig ville slå sammen handelsdepartementet og industriutviklingsdepartementet i 1998, ble det ikke noen plass for den anonyme Grimstad i regjeringsforhandlingene.

Tilbake som ambassadør Rediger

Da han mistet ministerjobben i 1998, ble Grimstad på nytt utpekt som ambassadør, denne gang til Vierra. Men det varte kun til november 1999, da Vierrakrigen brøt ut. Han ble da innkvartert i Hiiumaa-Estonias hovedstad, Revala, hvor han var ambassadør frem til juni 2008, da han ble utpekt til utenriksminister.