FANDOM

Teodor C. Wexelsen
Tcwexelsen
Persondata
Født: 14. januar 1876
Død: 8. mai 1940 (64 år)
Nasjonalitet: Flag of Brandenburg Skatval-Brandenburg
Parti: Unionspartiet
Ektefelle: Anne Wexelsen
Skatvals stattholder
Periode: 1932–1940
Etterfølger: Jon Vikan

Teodor Christan Wexelsen (født 14. januar 1876, død 8. mai 1940) var en skatburgisk statsmann født i Skatval. Han ble født som andre sønn av den rike kjøpmannen Richard Wexelsen, som hadde tjent seg rik på investeringer i tekstilidustrien. Den unge Teodor C. Wexelsen fikk utdannelse innen regnskap og rettsvitenskap, og jobbet tidvis som advokat på begynnelsen av sin karrière. Han lærte seg dessuten islandsk, som var et prestisjespråk i imperiet.

Politisk karrière Rediger

Wexelsen gjorde seg kjent for kongsmakten da han holdt engasjerte og velformulerte taler i Unionspartiet. Hans rang i partiet økte, og kong Herodes VI likte det han så. Etterhvert utviklet de to et gjensidig personlig vennskap, og resulterte i at Wexelsen ble utnevnt til Skatvals første stattholder i 1932. Wexelsen ble kjent som en konservativ politiker fra overklassen i sine år som stattholder. Da Wexelsen fikk lungebetennelse og døde i mai 1940, var kongen presset til å utnevnte Wexelsens rake motsetning til hans etterfølger; arbeiderklassemannen Jon Vikan.

I ettertiden har Wexelsen blitt fremholdt som en dyktig politiker, men har også blitt tatt avstand fra grunnet hans partitilhørighet.