FANDOM

Skatvals femte regjering var en regjering som ble etablert av Høyre og Selvstendighetspartiet etter Høyres valgseier i alltingsvalget juli 2008. Etter Selvstendighetspartiets suspendering var den det meste av sin eksistens en ren Høyre-regjering, den første ett-partiregjeringen i Nova Norways historie.

Bakgrunn Rediger

Høyre, Det Republikanske Parti og Selvstendighetsparitet gjorde en avtale om å stifte en regjering med Sianto som statsminister, men ReP valgte å ikke stille til valg som følge av Høyres avtale om å stifte en regjering med Senterpartiet og Folkepartiet etter alltingsvalget oktober 2008. ReP oppfattet samarbeidet som useriøst, ifølge partiets pressemelding.[1]

Høyre valgte allikevel å forsøke å stifte regjering sammen med Selvstendighetspartiet, og fikk støtte fra Senterpartiet og Folkepartiet mot at Høyre lovte å holde avtalen ang. oktober-valget.

Selvstendighetspartiet ute av regjeringen Rediger

Den 10. august 2008 ble Selvstendighetspartiet offisielt fjernet fra regjeringen av Skatval, etter at Brandenburgs nasjon i NationStates hadde blitt fjernet for inaktivitet for flere dager siden.[2] Brukerkontoen på forumet viste heller ingen aktivitet. Selvstendighetspartiet ble dermed både suspendert fra regjeringen og som parti, men begge kunne settes tilbake til opprinnelig status om Brandenburg gav lyd fra seg, ble det uttalt. Både sikkerhetsdepartementet og Selvstendighetspartiets partiforum forble skjult, men ingen av dem ble slettet.

Avgang Rediger

Innføring av republikk fra og med 1. oktober 2008 var i Folkepartiets øyne et løftebrudd angående avtalen om det alltingsvalget som egentlig skulle vært avholdt 8. oktober. Derfor ble Folkepartiets støtte til regjeringen formelt trukket ved partileder Stianland, med klar oppfordring til Senterpartiet om å følge etter.[3] Regjeringen gikk imidlertid av før Senterpartiet rakk å gi noen formell uttalelse, og Folkepartiet ble, av Høyre, oppfordret til å stifte en flertallsregjering sammen med Senterpartiet.[4]

Departementer Rediger

Minister Departement Parti Merknad
Skatval Statsministerens kontor Høyre Med ansvar for utenrikssaker
General Schach Forsvarsdepartementet Høyre
Artic Islands Innenriksdepartementet Høyre Velferdsdept. inntil 31. august

Suspenderte Rediger

Minister Departement Parti Merknad
Brandenburg Sikkerhetsdepartementet Selvstendighetspartiet Fjernet pga. manglende aktivitet fra Brandenburg

Referanser Rediger