FANDOM

Listen over Nova Norways statsministre omfatter 9 statsministre, hvor den første ble valgt i et rent statsministervalg, mens samtlige etterfølgere har tiltredt som følge av skiftende flertall i Alltinget. Statsministeren regnes for å være Nova Norways øverste leder.

Statsministeren er som regel fra det partiet som vinner flest stemmer ved et alltingsvalg, men kan også være fra et mindre parti om de største partiene ikke kommer til enighet og danner et flertall, eller ved at de mindre partiene gir store partier et kjærkomment flertall ved å støtte disse, men samtidig kreve eksempelvis statsministerposten. Den eneste måten en statsminister kan lede en mindretallsregjering er i praksis ved å sitte i en regjering støttet av andre partier slik at det dannes et parlamentært flertall.

Liste over statsministre Rediger

En liste over Nova Norways statsministre gjennom tidene:

Nr. Navn Fra Til Tilhørighet Dager
- Gunfreak 8. mars 2007 16. april 2007 [1] Uavhengig [2] 39
1 Gunfreak 16. april 2007 8. juli 2007 Uavhengig 83
2 Cape Colony 9. juli 2007 12. august 2007 Forente Høyre 34
3 Skatval 12. august 2007 21. november 2007 Forente Høyre, Verdipartiet 101
4 Sylfest D. 21. november 2007 18. desember 2007 Bondepartiet 27
5 Waffel SS 18. desember 2007 8. januar 2008 Bondepartiet 21
6 Sianto 8. januar 2008 31. januar 2008 Det Republikanske Parti 23
7 Skatval 31. januar 2008 9. april 2008 Verdipartiet 69
8 Stianland 9. april 2008 25. mai 2008 Sosialistisk Folkeparti 46
9 Sylfest D. 25. mai 2008 9. juli 2008 Senterpartiet 45
10 Skatval 9. juli 2008 18. september 2008 Høyre 71
11 Sylfest D. 18. september 2. oktober 2008 Senterpartiet 14

Kuriosa Rediger

Her følger en liste over kuriosa for mange av statsministrene:

  • Gunfreak er den statsministeren i Nova Norway med den lengste sammenhengende perioden, nøyaktig fire måneder.
  • Skatval er den som har vært statsminister lengst, med totalt 241 dager.
  • Cape Colony var den første statsministeren som representerte et politisk parti.
  • Skatval er den som har ledet flest antall regjeringer, per i dag er det fem regjeringer.
  • Sylfest Derrick var den første statsministeren som representerte et parti til venstre for høyrepartiene. Han var også den første som ledet en mindretallsregjering etter et parlamentært valg.
  • Waffel SS var den som satt kortest; 21 dager. Han var også den første statsministeren med en periode som spente seg over fra ett år til et annet.
  • Stianland var den første som representerte et parti til venstre for sentrum. Han var også den første som ledet en sentrum-venstreregjering med parlamentarisk flertall.
  • Skatval var den første som ledet en ett-partiregjering (mindretall).

Fotnoter Rediger

  1. Gunfreaks periode som statsminister i Norway er også medberegnet for ordens skyld, fordi stiftelsen av Nova Norway forekom midt i Gunfreaks periode, og at neste valg ble avholdt til planlagt dato: 8. juli 2007.
  2. Gunfreak som person ble direkte valgt som statsminister, og dermed representerte han ikke sitt parti, De Nøytrale.

Se også Rediger