FANDOM

Kåre Skithustrøen
Skithustroen
Persondata
Født: 11. juni 1939 (81 år)
Ryken, Skatval
Nasjonalitet: Flag of Skatval Skatval
Parti: Det royalistiske patriotpartiet
Ektefelle: Ingjerd T. Skithustrøen
Skatvals statsminister
Periode: 1990–1998
Forgjenger: Gunnar Aunet (RPP)
Etterfølger: Vegard Øvreli (K)

Kåre Olav Skithustrøen (født 11. juni 1939 i Ryken) var Skatvals statsminister mellom 1990 og 1998, og representerte Det royalistiske patriotpartiet.

Skithustrøen statue

Statue av Skithustrøen utenfor Skatvals politiske museum i Aglo

Statsminister Rediger

Hans regjeringsperiode regnes som nasjonens største oppgangsperiode noen gang, og Skatval fikk innført gratis skolegang, gratis helsestell og en meget lav arbeidsledighet med Skithustrøen som statsminister. I 1998 var Det royalistiske patriotpartiets popularitet synkende på grunn av økonomisk rot og fusk, som Skithustrøen ikke hadde noe med å gjøre, men som gjorde sitt til at partiet falt ned fra 58 til 24 av Lagtingets 100 mandater. Med støtte fra Det konservative parti, fikk den svært populære Skithustrøen lov til å fortsette som statsminister, men fikk naturlig nok mindre frie tøyler uten et RPP med rent flertall i Lagtinget bak seg. I 1998, 59 år gammel, fikk han et hjerteattakk, noe legene ved Aglo Universitetssykehus like etter konkluderte med å være grunnet stress. Skithustrøen kom seg raskt etter sykehusinnleggelsen, men bestemte seg for å trekke seg som statsminister av hensyn til egen helse.

Senere år Rediger

Han nyter i dag pensjonisttilværelsen sammen med sin kone. De er bosatt i Skarvnes, hvor Kåre Skithustrøen blant annet kan dyrke sin genuine interesse for fugler, samt å tilbringe mer tid sammen med barn og barnebarn.