FANDOM

Heitur Thordarsson
HeiturThordur
Heitur Thordarsson under statskuppet i 1989
Persondata
Født: 1924 (96)
Barghonia, Aasgaardlia
Nasjonalitet: Aasgaardliaflag Aasgaardlia
Ektefeller: Fjòldir Gudmundsdottir, Zhini Tlacelo
Enehersker av Aasgaardlia
Periode: 1989–

Heitur Thordarsson (født 1924) er nåværende statsleder i Aasgaardlia. Han har sittet med makten siden et statskupp i 1989.

Liv Rediger

Født 1924 i provinsen Barghonia på nordøstsiden av Aasgaardlia. Tidligere separatistleder i den Barghoniske frigjøringsarmè (1941-1947 og 1967-1979). Under en mislykket aksjon mot et vannkraftverk i Aasgaardlia, ble han tatt til fange og torturert. Etter at styrker fra Aasgaardlia hadde nedkjempet all motstand i Barghonia, ble Thordarsson løslatt. Da hadde han sittet i fangenskap i 20 år (1947-1967).

Samme dag som han ble sluppet fri ble han hyllet av Barghoniske separatister utenfor fengselet. I hemmelighet hadde de Barghoniske styrkene skaffet til veie en rekke pansrede kjøretøyer, og under ledelse av Heitur Thordarsson tok de kontroll over storbyen Midgard. Aasgaardske ledere forhandlet sammen med Thordarsson frem en avtale om at Barghonia skulle få et indre selvsstyre, mot at Thordarsson aldri igjen skulle gjennomføre en slik aksjon som han hadde gjort mot Midgard.

I 1979 sa Heitur Thordarsson ifra seg alle verv i den Barghoniske frigjøringsarmé og flyttet til byen Sudureyja. Her ble han med tiden borgermester for Sudureyja (1979-1987). I løpet av denne perioden skaffet han seg mange venner blant Aasgaardske politikere, og det var i 1989 at han gjennomførte et statskupp i Aasgaardlia, og kom til makten. Thordarsson kom med flere grunnlovsendringer, og gav seg selv tittelen Enehersker av Aasgaardlia.

Disse uttalelsene førte til misnøye blant befolkningen i Barghonia som tidligere hadde ansett Thordarsson som en helt. Befolkningen i Aasgaardlia så Thordarsson som en velgjører og stor helt. Slik har det seg at Heitur Thordarsson sammen med lojale medarbeidere har sittet med makten i Aasgaardlia fra 1989 til idag.

Politikk Rediger

Heitur Thordarsson er enehersker av Aasgaardlia. Hans erkefiende er den nye separatistlederen i Den bharghoniske frigjøringsarmé, Gòmul Perrson.