FANDOM

Frisinnede Sentrum
Frisinnede Sentrums logo
Fakta
Leder: Sverre Johnsen
Nestleder: Birgitte Isaksen
Ideologi: Sentrisme, kristendemokrati
Søsterpartier: Transnistrianas flagg Kristeleg Folkefront
Transnistrianas flagg Nasjonale Bondeparti (delvis)
Flag of Norway Kristelig Folkeparti
Flag of Norway Senterpartiet (delvis)
Status: Aktivt
Lagtinget
Representert: 2004–
Mandater: 4

Frisinnede Sentrum (FS), Miðflokkurinfærøysk, ble stiftet i 1992 av sentrumsgående utbrytere fra Rettferdighetspartiet og Det royalistiske patriotpartiet (som begge ligger sentrumsnært). Utbryterne ønsket et parti med større fokus på mennesket og kristne verdier. Leder siden 2003 har vært Sverre Johnsen.

Saker Rediger

Særlig saker som angår gode vilkår for bønder, fiskere og fangstfolk har vært viktige for FS. Andre kjernesaker for FS er trygg oppvekst og trygg alderdom for alle. Særlig på grunn av de siste punktene, som er typiske kristendemokratiske verdier, har partiet også en del kristne velgere, foruten råvarenæringen hvor partiet henter det meste av sin støtte fra. FS er ikke det mest radikale partiet i skatvalsk politikk, og utmerker seg svært sjeldent med noen form for radikale eller spesielle meninger. Partiet stod eksempelvis nøytralt i både striden om skatvalsk medlemskap i Nova Norways økonomiske liga, og oppløsningen av statskirken.

Regjering Rediger

Frisinnede Sentrum kom først i regjering under Heliar Bjerke (RPP), hvor Birgitte Isaksen er kulturminister i hans regjering. Kulturdepartementet er en realtivt sikker og rolig post i skatvalsk politikk, så FS' eneste minister har sluppet de store diskusjonene og offentlige krangelene, noe et så lite parti også helst vil.