FANDOM

Det royalistiske patriotpartiet
Det royalistiske patriotpartiets logo
Fakta
Leder: Heliar Bjerke
Nestleder: Pål Husum
Ideologi: Liberalisme, pro-royalisme
Søsterpartier: Transnistrianas flagg Kongelege Patriotars Front
Status: Aktivt
Lagtinget
Representert: 1988–
Mandater: 31

Det royalistiske patriotpartiet (RPP), Hin kongutrú flokkurinfærøysk, er Skatvals største politiske parti, og er et liberalt parti med sterk støtte til kongehuset. Det er for tiden det dominerende regjeringspartiet i Skatval, og har statsminister Heliar Bjerke som partileder. RPPs ungdomsparti er Royalistisk Ungdom.

Historie Rediger

Det royalistiske patriotpartiet kom inn i Lagtinget ved første åpne valg i 1988, og var sterkt fra første stund. I de senere årene har partiet riktignok stått noe i skyggen av Det konservative parti, men disse ser nå ut til å være mer jevnbyrdige i oppslutning.

I 1995 avdekket Rikspolitiets avdeling for økonomisk kriminalitet (RAØK) større underslag blant partitopper i Det royalistiske patriotpartiet. Medlemstallsjuks og underslag av andre offentlige bidrag var noe av det som ble oppdaget, og partiet raste på meningsmålingene. Alle de involverte ble ekskludert fra partiet, og således er partitoppene i dag troverdige. Partiet har imidlertid aldri klart å reist seg fra den voldsomme knekken ved lagtingsvalget året etter økokriminaliteten ble oppdaget, hvor partiet mistet 34 mandater i Lagtinget. Partiets statsminister på denne tiden, Kåre Skithustrøen, var ikke innblandet i de omtalte omstendighetene, og dette unnverget en eventuell regjeringskrise.

I 2008 ble partiet igjen størst i Lagtinget, noe det ikke hadde vært siden valget i 1992.

Oppslutning Rediger

Mandater i Lagtinget fra 1988 og frem til i dag:

Valgår Rep. Diff.
1988 48
1992 58 +10
1996 24 –34
2000 23 –1
2004 25 +2
2008 31 +6

Partiledere Rediger

Carl Bildt 2001-05-15

Heliar Bjerke, partileder og statsminister

Partiledere i RPP kan, ifølge partiets egne lover, ikke sitte lengre enn 8 år som leder uten sentralstyrets godkjennelse. Hittil har ingen partileder søkt om styrets godkjennelse etter 8 år. Til tross for at RPP eksisterte som en gruppering før 1966, ble ikke det første (hemmelige) landsmøtet avholdt før da. Asgeir Larsen regnes derfor som partiets første leder. Alle valgte leder etter 1966 har sittet i minst 4 år (altså blitt gjenvalgt ved det etterfølgende landsmøtet), med unntak av Torleif Stange.

Statsministre Rediger

Statsministre fra partiet: