FANDOM

Det venstreradikale reformpartiet
VRP logo
Fakta
Leder: Åse Johanne Leira
Nestleder: Nils-Petter Ängelbäck
Ideologi: Marxisme
Søsterpartier: Stianlands flagg Kommunistpartiet
Transnistrianas flagg Kommunisters Folkeparti
Flag of Norway Norges Kommunistiske Parti
Status: Aktivt
Lagtinget
Representert: 2008–
Mandater: 1

Det venstreradikale reformpartiet, nesten alltid omtalt som De venstreradikale, er et revolusjonært marxistisk (ofte klassifisert som kommunistisk) parti i Skatval. Det ble stiftet som en protest mot Det konservative partis overtagelse av statsministerposten i 1998, og ledes i dag av Åse Johanne Leira fra Iverberg kommune i Skatvold. Hun er partiets eneste representant i Lagtinget, etter at partiet for første gang kom inn etter valget i 2008.

Partiets øverste mål er å omdanne Skatval til en kommunistisk republikk gjennom en revolusjon. Partiet er sammen med det lille Unionspartiet (som også innehar kun ett eneste mandat i Lagtinget), det eneste partiet som ønsker å forandre Skatvals styreform. De venstreradikale åpnet for et samarbeid med Det skatvalske arbeiderparti i forkant av valget (i riksavisen Decennium), men dette ble raskt avfeid av Arbeiderpartiets leder, Clarie Haufmann, som uttrykte at det ville stride totalt imot Arbeiderpartiets sosialdemokratiske grunnlag å samarbeide med et parti som ønsker å oppnå sosialismen gjennom en revolusjon.[1] Like etterpå gikk De venstreradikales nestleder, Nils-Petter Ängelbäck, hardt ut mot Arbeiderpartiet i tabloidavisen Skyts, hvor han beskrev Arbeiderpartiets politikk som «– et kapitalistisk sammensurium ikledt et sosialistisk slør.» Dette fikk også flere andre partier til å reagere, og De venstreradikale fikk mildt sagt gjennomgå i flere avisers debattspalter og ymse diskusjonsfora på nettet, deriblant politisk uavhengige kjeftbruk.sk.

Referanser Rediger

  1. Decennium: Rikspolitikken, s. 8 (3. februar 2008)