FANDOM

Andreas Wogt
Reiten
Persondata
Født: 2. april 1953 (67 år)
Flioda, Skatval
Nasjonalitet: Flag of Skatval Skatval
Parti: Det konservative parti
Skatvals statsminister
Periode: 2006–2008
Forgjenger: Vegard Øvreli (K)
Etterfølger: Heliar Bjerke (RPP)

Andreas Christensen Wogt (født 2. april 1953 i Flioda) er en skatvalsk politiker (K). Han meldte seg inn i Det konservative parti i 1992 etter å ha vært medlem i Det royalistiske patriotpartiet (RPP). Han tok over som skatvalsk statsminister etter at Vegard Øvreli sluttet i jobben i 2006.

Karrière Rediger

Wogt startet sitt politiske engasjement som 19-åring, da han meldte seg inn i det liberale, pro-selvstendighetspartiet Royalistisk Ungdom, og meldte seg inn i moderpartiet RPP seks år senere. RPP var en undergrunnsorganisasjon pga. deres målsetning om et fritt Skatval med egen konge, og Wogt ble arrestert flere ganger etter studentdemonstrasjoner i Aglo, byen hvor han tidlig på 1970-tallet studerte økonomi. Wogt arbeidet som lektor ved en videregående skole i Flioda frem til 1988; da ble han valgt inn på Lagtinget. Han var handelsminister under Gunnar Aunet, altså i periodem 1988 til 1990, men var relativt tilbaketrukket i politikken etter den tid. Grunnen var at Wogts politiske syn begynte å dreie seg mer mot høyre, og han meldte seg inn i Det konservative parti i 1998.