FANDOM

Alltingsvalget januar 2008 ble avholdt i Nova Norway 8. januar 2008. En koalisjon bestående av Verdipartiet og Det Republikanske Parti vant, og dannet Regjeringen Berge.

Resultater Rediger

Stemmer Rediger

Alltingsvalget januar 2008
Parti Stemmer Prosent +/–
Sosialistisk Folkeparti 3 21,4 % +7,1 %
Bondepartiet 2 14,3 %
De Nøytrale 1 7,1 % –7,2 %
Verdipartiet 3 21,4 %
Det Republikanske Parti 5 35,7 % +21,4 %

Mandater Rediger

Alltinget januar 2008
Parti Representant(er) Tot. +/–
Sosialistisk Folkeparti Stianland, Nuffen, Pestroika 3 0
Bondepartiet Derrick, Waffel SS 2 0
De Nøytrale Gunfreak 1 –2
Verdipartiet Skatval, Artic Islands, Skatval-Brandenburg 3 +1
Det Republikanske Parti Sianto, Hiiumaa-Estonia, Bergen - Norway, Scandinavian Duchies, Nordenfor 5 +3

Valgkampen Rediger

Valgkampen startet 31. desember 2007, da Stianland (SF) kunne avsløre at Sosialistisk Folkepartis daværende regjeringsfelle Bondepartiet hadde inngått en samarbeidsavtale med Verdipartiet. Dette førte til at SF måtte søke et samarbeid med De Nøytrale, en koalisjon som på det tidspunket var garantert like mange stemmer som BP/VP. Det Republikanske Parti ønsket også å regjere sammen med Verdipartiet, men nektet å samarbeide med BP. Etter hvert ble Bondepartiet skjøvet ut og erstattet av ReP, som førte til at sentrum-venstre-partiene til slutt søkte sammen igjen. Dermed kom blokkene endelig på plass: Sosialistisk Folkeparti, Bondepartiet og De Nøytrale mot Verdipartiet og Det Republikanske Parti.

Valget Rediger

De Nøytrale gjorde sitt dårligste valg i historien. Det Republikanske Parti gikk kraftig frem og gjorde sitt beste valg noen gang, og ga med det høyrepartiene seieren. VP/ReP fikk 57,1 prosent av stemmene mot SF/BP/DNs 42,8. Etter hvert dannet vinnerne Nova Norways åttende regjering, Regjeringen Berge, med Sianto (ReP) som statsminister.