FANDOM

Åslaug M. Gagenstein
Aslaug-Haga-1
Persondata
Født: 1955 (65 år)
Nasjonalitet: Transnistrianas flagg Transnistriana
Parti: Nasjonale Bondeparti
Ektefelle: Hans Villbert Sakeuson
Transnistrianas statsminister
Periode: 2000–
Forgjenger: Aleksander Fubrok
Signatur
Aaslug

Åslaug Marie Gagenstein (født 1955) er den første kvinnelige statsminister i Transnistriana. Gagenstein er òg styremedlem i det Nasjonale Bondeparti, men har permisjon siden hun er statsminister er det nå Lise Vik som er sentralsrtyremedlem for Gagenstein.

Hun er fra Jordhamn Herrad i Damsboln fylke.

Engasjement i politikken Rediger

Gagenstein meldte seg i 1969 inn i Bondeungdomen, ungdomspartiet til Det Nasjonale Bondeparti. Hun var i to år skrivar og leder i Damsboln Bondeungdom. Etter hvert ble hun med i sentralstyret i Bondeungdomen sentralt, og ble i 1975 leder i Bondeungdomen. I 1977 ble hun medlem i sentralstyret i Det Nasjonale Bondeparti. Hun engasjerte seg sterkt når det gjaldt desentraliseringspolitikken i Transnistriana.

Gagensolen

Gagenstein og Kristian Solberg under miljø-debatten i 2007

Statsminister Rediger

Gagenstein er den første kvinnelige statsminister i Transnistriana. Hun ble valgt av det Nasjonale Bondeparti som statsministerkandidat på Nasjonalkongressen i 1999, etter at Anders Semjen takket nei til å være det. At Semjen sa nei kom som et sjokk på mange og gjorde at noen dannet et nytt parti, grunnen var at de ikke støttet en kvinnelig statsminister. Men etter en stor seier for det Nasjonale Bondepartiet, som vanlig, ble Gagenstein regjeringssjef som første kvinne. Dette var ti år etter at den første kvinnelige ministeren ble annonsert. Landbrukets Nasjonalparti ble oppløst i 2006 og gjenforent med det Nasjonale Bondeparti.

Familie Rediger

Åslaug Gagenstein er født inn i en fyrste slekt men hennes eldre bror, Josef Gagenstein, er fyrste på den store gården i Damsboln fylke.

Hun er gift med Hans Villbert Sakeuson og har tre barn.